fredag den 30. oktober 2009

Jeg har brug for jeres hjælp

Overskriften siger det hele - og nu rækker jeg ud efter jer, der måtte læse med her - I der ved, hvordan det er, at være til lidt mere...

Udover at have været tvunget til en virkelighed af sorg og angst vedrørende min mor ( der er i bedring ), så har jeg ikke været åben herinde omkring en skelsættende episode mellem Ham og jeg.
Jeg ved egentlig ikke hvorfor, jeg ikke har skrevet om det før, men jeg er kommet frem tid, at det skyldes 1 ting primært.

Jeg skammer mig.

Forløbet er som følger:

I sensommeren oplevede jeg, at Han var voldelig overfor mig.
Ikke i en seksuel situation men på en ganske almindelig sommerdag.

Det varede sekunder, og alt var ændret.

Vi var i haven og rydde op.
Jeg gik i skuret og nussede frem og tilbage, hvilket medførte en lidt spydig bemærkning fra Ham, som gjorde mig ked af det.
Jeg orkede ikke et skænderi og gik ind i køkkenet.
Han gik efter og råbte af mig, hev i mig, kaldte mig grimme ting, sagde jeg ikke skulle gå væk fra ham på den måde.
Han holdt mig fast. Skubbede mig.

Jeg blev bange og løb som et forskræmt dyr ud i haven igen, mens han råbte af mig.
Jeg var ydmyget, ynkelig.

Jeg græd. En af mine døtre så, jeg græd.

Der gik ikke 2 sekunder, så var Han der - sagde undskyld.
Kunne se han var forskrækket. Bange for sig selv.

Jeg kunne ikke have ham. Jeg bad ham gå.

Jeg fik samlet mig selv op den dag. Så ham i øjnene og bad ham søge hjælp. Hvilket han har gjort.
Klassikeren blev sagt: Det sker ikke igen.

Jeg tror ham ikke. Jeg vil gerne.

Han har søgt rådgivning. Angrer hver dag. Erkender at 2 fyringer i denne finanskrise havde ændret ham. Gjort ham bange.

Men hver gang, vi har en uoverensstemmelse, så er tanken der.
Sker det igen?

Og han føler det som en syl i hjertet, når han ser mit blik flakke.

Men hvad kan jeg gøre?

Jeg skammer mig. Jeg sørger. Jeg forsøger at glemme. Jeg kan ikke glemme.

Jeg har aldrig været så lykkelig som i tiden op til, hvor vi endelig havde fundet hinanden, og jeg skrev under...

Og så hev han mig i armen, råbte af mig og hev os ned fra det lykkelige sted til et grumt sted, hvor jeg ikke er tryg mere.
Og jeg hader ham for det.

For ikke alene er vi et par, der har hinanden - men vi var også en treenighed: Den Elskede, tøsen og tilliden.

Hvordan skal jeg nogensinde turde give slip igen?

Her sidder jeg, en veluddannet og velfungerende kvinde, der altid har haft alle de kloge svar, når det kom til overgreb på kvinder - og nu sidder jeg selv i til knæene: skammer mig, elsker ham, er utryg og aner ikke mine levende råd.

Og alting er ikke så sort/hvidt, som når man ikke har været her...

Jeg savner det, vi havde, og jeg aner ikke, hvordan og om vi får det tilbage.

Jeg kan ikke undvære S/m. Vi har forsøgt at elske siden da, og jeg kan ikke vanilla, og når vi så har forsøgt med mere, så kan jeg ikke...

Et par gange har 80`er filmen "I seng med fjenden" strejfet mine tanker, for det er sådan, jeg har det. Beklager klicheen.
Og jeg vil så gerne glemme og tilgive og komme videre og genvinde...

Men den trygge hule er ødelagt, og det menneske, som altid burde ville mig mit bedste, han har gjort mig ondt.

Der er intet i hele Universet og verden, jeg ønsker mere, end at være sammen med Ham, men jeg er begyndt at tro, det ikke bliver sådan.

Jeg drømmer om fremmede Herrer med fast hånd og tryg favn hver eneste nat.
Og aldrig har der været så langt over midten af sengen.

Skriv til mig, tal til mig, drik kaffe med mig - for jeg savner at kunne drøfte det med andre.

I er de første, jeg betror mig til. Ingen jeg kender vil kunne forstå dilemmaet, og det kynisk ironiske i, at jeg er til smerte og dominans - og samtidig reagerer sådan over dette. At det intet har med hinanden at gøre, at S/m er det mest respektfyldte, der findes, at at at..

Eller måske undervurderer jeg dem?


eden

10 kommentarer:

blå horisonter og kys sagde ...

Kære!
Din stemme er hørt. Din fortvivlelse trænger dybt ind; men lige nu kan jeg kun sige: ”Dit råb er hørt”.

Som altid læser jeg dine indlæg. Jeg synes, at jeg har brug for din stemme…. Kender dig herigennem lidt; men det kan ikke hjælpe mig lige nu. I min åndelige fattighed, her lørdag morgen, mangler jeg et godt svar til dit råb om hjælp.

Hvor er det fattigt og fortvivlende at stå, som jeg gør. Håber andre er bedre end jeg til at række en hånd ud mod dig.

Tænker på dig…. Måske kommer der vise tanker op ad dagen eller senere – eller aldrig (fortvivlende).

Kærligst

blå horisonter og kys sagde ...

Kunne ikke slippe dig…

Her er mit svar til dig: Sig til ham, at han skal forlade dig, for altid. Du tror ham ikke, og du kan ikke leve dit liv i et forhold, du ikke er tryg i og hvor skammen, skylden, hadet, ondskaben og ydmygelsen for altid vil forfølge dig. Det er livet for kostbart til for dig. Du er mor, søster, datter; også dem skal du kunne stråle til, uden en skjult uro.

Og tro mig, der vil være nok mennesker, der vil hjælpe dig gennem den krise.

Skulle du vælge at trodse mit råd, da har du taget et ligeså stort valg, og du må arbejde på at genvinde tilliden til ham. Glemme eller bearbejde. Få hjælp fra en (anbefalet) professionel vejleder (sexolog el. psykolog). Du skal opsøge vejlederen, som par. Han skal med!!!!. De har mange gode og brugbare redskaber at give jer. Er du ikke villig til at opsøge en psykolog som par, så drop Ham, og få i stedet hjælp til skilsmissen.

Aller vigtigst: Du må for alt i verden ikke blive stående, hvor du står. Du skal flytte dig, ad den ene eller anden vej……
Kærligst

Freja sagde ...

Kære Eden
Sikken smerte og desperation, der ligger i det du skriver.

Og jeg forstår hvor svært det er. For erotisk dominas forudsætter fuldstændig hengivenhed og tillid fra sub. Kvindens evne til at rumme mandens dominate og sadistiske sider, afgør hvor langt han kan gå. Og lige nu kan du ikke rumme ham, hvilket betyder at han ej heller kan træde i karakter som tidligere. Det er en klog mand du har, som erkender sit behov, for hjælp udefra. Men mon ikke du har det samme?

Jeg tænker lidt at forudsætningen for at du kan åbne dig igen og give plads, så han kan trænge ind, er at du kommer i kontakt med din in dre kvindelige styrke, der vil beskytte dig. Jeg tvivler ikke et øjeblik på dine potentialer som kraftfuld kvinde. Men måske skal der en bevidsthedsproces til hos dig, så I begge energetisk mødes. Min erfaring er, at det ikke står i modstrid med sub/dom konstellationen, og at det rent faktisk kan gøre, at dom kan træde et skridt videre i at udfolde sin kraft.

Måske skete hændelsen, fordi der er en form for ubalance i jeres kraftforhold, så han, på trods af hans dom faktisk stadig må være tilbageholdende med at udtrykke alt han er. Og så kan det pludselig blive for meget, og al energien kommer ud. Husk på, at ikke kun sub er i en udviklingsproces, men også Dom kan komme i situationer, hvor processen drejer i forkerte retninger.

Når jeg læser, læser jeg om en hændelse, som afpejler jeres interpersonelle psykodynamik, og hvor der med den rette vejledning, ligger kim til vækst mellem jer.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, for ellers kan jeg måske anbefale et god terapeut.

Jeg håber inderligt, at det måske bare var en glimt af det svar du søger... du er altid velkommen til at maile...

tanker

Freja

Anonym sagde ...

Kære eden.

Jeg forstår så godt, at du ikke har skrevet om det før.

Når man udsættes for overgreb, er den uundgåelige følgesvend altid skyld og skam - især, hvis man ikke får hjælp til at tackle situationen.

Det er ikke din skyld og heller ikke din skam, eden.

Tillid kan ikke gradbøjes. Enten er den der eller også er den der ikke. Man kan ikke have "lidt tillid" til nogen. Men man kan vælge at have tillid til den gode intention. Det er ikke noget, man skal prøve på at gøre. Hvis man kun prøver, gør man det ikke. Så er det ikke helhjertet. Man vælger at gøre det eller at lade være med at gøre det.

Som du beskriver situationen og dine tanker omkring den, tror jeg på, at det rigtige at gøre er at vælge din mand. Men det er ikke mit valg, det er dit.

Jeg tror, det handler om, at balancen er svær. Der er også en hårdfin grænse mellem S/m og vold - grænsen er vel allermest afhængig af aftaler og hver parts intention. S/m og D/s er helt i orden, fordi vi laver aftaler om det og intentionen bag er kærlighed og respekt.

Det handler også om de behov, vi hver især har. Du har behov for tillid og tryghed og han er i underskud for netop det. Kan ikke give dig det, han mangler selv nu.

Der er ingen undskyldning for at udøve vold. Allerhøjst en forklaring.

Jeg kender ikke jeres historie.
Hvis I gerne vil blive sammen, har I et arbejde at gøre - begge to. Det er supergodt, at han får hjælp. Han (og du) kan henvende jer til DMV (Dialog mod Vold) efter hjælp. Find deres hjemmeside ved en googlesøgning.

Du har også et arbejde at gøre. Han kan ikke gøre det hele, han kan kun arbejde med sig selv. Det kan du også. Du kæmper med tilliden - den kan han ikke hjælpe dig med.

Hvis du vælger at blive sammen med ham, så har du også valgt at have tillid til hans gode intentioner. Ellers går det ikke. For man kan ikke have "lidt tillid" - men man kan godt være såret ... og så arbejde med sig selv (begge to) og komme igennem det.

Kærligst
- og mange tanker -
fra mig

Freja sagde ...

Kære Eden
jeg har tænkt lidt over tillid. Tillid er dobbelsidig. For når jeg går ud blandt andre i verden, så har jeg tillid til dem og den, fordi jeg har tillid til mig selv. jeg har tillid til, at jeg kan mærke mine følelser, behov og grænser, og til at jeg kan beskytte mig selv, ved at mærke og markere disse. I erotisk dominans overlades dette ansvar til den anden, så du har mistet tilliden til din mand, fordi han ikke forvaltede dette ansvar. Men hvis din mand rummer mere end du aner. Og faktisk har potentialer der kan udfoldes, og som vækkes i processen mellem jer, så kan han i en periode have brug for, at du i kontakten med ham, fokuserer på din selv-tillid, fremfor at overlade den ubetinget til ham. Jeg forsøger ikke at undskylde ham. Men jeg vil gerne nuancere hans mulige bevægegrunde for at handle som han gør. For når jeg ellers har læst om ham og jer, så ser jeg ikke en voldelig mand. Tværimod læser jeg om en mand, med store indre kræfter, som han måske har brug for en selv-bevidst og afgrænset kvinde, til at afsøge nærmere.

hvis han er i kontakt med meget destruktive kræfter, og skal tøjle og forvalte dem selv, så udvikler de sig tit i den retning som set hos dig, fremfor i nydelsfulde nye retninger indendfor erotisk dominans.

Så mærk din selv-tillid i andre situationer. Når du er med dine unger, i job, med veninder osv. hvor du kan mærke følelser, behov og grænser. Tag denne følelse med ind i kontakten til din mand, og måske kan der vokse en sikkerhed frem i dig om, at du næste gang, kan mærke og markeere, hvis du føler dig usikker. Det vil også give ham en frihed, til atter at træde ind i sine dominante sider, uden at være bange for at skade dig.

Som kvinde kan man energetisk set eftergivende rumme manden, eller man kan aktivt rumme ham. Altså bevidst og nærværende, i fuldstændig gensidighed, som en dans. I den aktive eftergivenhed, kan manden sende meget voldsommere kraft over i kvinden, fordi hun er selvbeskyttende...

bare lidt tanker... fordi det er stort med store implikationer det I står i...

freja

.. sagde ...

Kære eden

Jeg blev meget ked af at læse din sidste blog. Ikke mindst fordi, du endelig havde fundet lykken, som det er så få forundt at finde.

Hverken jeg eller andre kan sige dig hvad du skal gøre. Det er der kun en der kan, og det er dig selv. Kun du ved, hvad dit hjerte fortæller dig.

Men som en gammel erfaren Herre, kan jeg fortælle lidt om, hvordan jeg har det med en brudt tillid, i parforhold. For der er rigtig meget og stor forskel på, om man leger SM / Dominans / Herre - tøs. som leg i et løst forhold eller om det er i et parforhold hvor der er så frygtelig mange følelser i klemme..

Jeg selv har haft 3 længere forhold, som Herre - tøs. Det ene til en gift pige, som jeg lærte op som tøs i SM. Med hendes mand fulde viden. Vi måtte dog skilles, da vi fik alt for mange følelser, med i det. Hvilket ikke var meningen. Vi ses stadig, som de bedste venner, og vi har mange følelser for hinanden stadig..

De to andre, kom tilliden aldrig helt på plads, og specielt ikke det sidste forhold . .
Set i bakspejlet lys, kan jeg nu se hvad der skete inde i mig.

Jeg mødte hende på Dating. hvor hun stod som single. På 4 dagen, indrømmede hun så, at hun var gift, men ville skilles.. så måtte lige sige OKAY..!!!

Allerede der, skubbede jeg lidt ubevist, hende lidt væk fra mit hjerte og tilliden var lidt brudt. Hun blev så skilt, hvilket ikke var uden ballade . . Men vi fik indbygget Herre . tøs rollerne så godt vi kunne. på overfladen.. men jo flere følelser, jeg fik med i forholdet. Jo mere dødede mit SM.. og oven i det, kom der konstant problemer, i hendes bagland, og dermed mit SM.. og det blev mere og mere vanilje sex. en slags afventen, på at det ville falde ro omkring hende.

Hun gjorde sig virkelig umage, med at vise, hvor meget hun ville dette forhold. Med skønne aftener og skøn massage efter fulgt med den skønneste sex. Men hver gang det havde været virkelig skønt, skubbede jeg hende væk, og lukkede lidt af, for at holde hende på afstand af mit hjerte. Inderst inde vidste jeg godt, at jeg aldrig ville få 100 % tillid til hende igen. Selv om jeg elskede hende virkelig højt, og nyd hende, i mit selskab og nyd den smule SM vi havde.

Men desværre, så forsatte balladen i hendes bagland, med børn og alt muligt andet, som jeg ikke skal komme ind på her, og jeg måtte trække det korte strå og tage af sted, og gøre det slut.

Jeg er helt sikker på, at hun har set mig som en vat-Herre på vise tidspunkter. Men det første der dødede, når der var problemer i vores Forhold, var Herre – tøs rollerne og SM. Jeg gemte Herre Rollen langt væk, og så blev det bare Vanilje sex og en trist hverdag og forsøg på at rede stumperne. Sådan gik det ON /OFF i 3 år..

Forsættes..

.. sagde ...

Forsat

Pudsigt nok, ville det være langt nemmere, at gå ud og lege SM, med en anden flot tøs. Hvor der ikke er Følelser med i det. Men bare ren leg. Men kunne det ikke, med den tøs som jeg elskede, og havde dybe følelser for, på grund af brudt tillid. Den Brudte tillid, tændte mig simpelthen af, så jeg mistede helt lysten til at have SM med hende, og holdte hende hele tiden et stykke fra mig, og hun fik aldrig min Herre rolle 100 % . . . og med tiden mindre og mindre. Jeg var hende dog aldrig utro, men havde tanken hele tiden, for savnede SM delen og en skøn tøs rigtig meget.
Præcis som du skriver, at du savner en fremmed Herre, og en tryg favn hver eneste nat..

Så når du nu skriver at du BESTEMT ikke vil Undvære SM i dit liv, så var min erfaring at det første der går i stykker, er Herre – tøs rollerne og dermed SM. Og det var stort set umuligt at få ind på en naturlig måde igen.


Tilliden er den røde tråd.. eller snare tovværk, der holder det hele sammen, i et Herre – tøs forhold. Knækker den, vil den brudt for altid. Man kan godt forsøge at binde tovværket sammen igen med knuder eller at flette det, så godt sammen med nu kan.
Men knuden og de 2 løse ender vil altid være der og vil aldrig forsvinde helt.
Spørgsmålet er nu kun hvor godt man kan reparer på det eller hvor lille den knude kan gøres, og det ved kun du kære eden.

Til sidst vil jeg så sige, at 2 fyringer og en nervøsitet for den 3 fyring, kan ryste hvem som helst, men Vold og aggressiv handling, bør det selvfølgelig ikke udvikle sig til. Og at han angre og har søgt hjælp fortæller mig jo klart at han ikke er nogen form for psykopat.

Jeg håber, at du måske kan bruge lidt af dette. Og at i, giver det den nødvendige tid til at træffe jeres valg.

Kærligst Deep Touch

Rosa sagde ...

Tillid er vigtig i et forhold og jeg håber meget at du får tillid til din mand igen, det er en kamp at få det tabte tilbage men ikke umulig hvis man kæmper sammen og kærligheden er tilstedet, gode råd kan jeg ikke give dig, jeg står i samme situation som dig, jeg kunne genkende så meget i det du har skrevet, så meget at det løb mig koldt ned af ryggen, jeg håber det bedste for jer og jeres forhold, pas godt på dig selv

eden sagde ...

Rosa- måske vi kan hjælpe hinanden?

Anonym sagde ...

Med fare for at få alverdens blogger på nakken, smider jeg mig selv ind i debatten.

Kære Eden.
Jeg mener, at du på mange måder har kastreret din kæreste! Under diskussionen med ham, vælger du at vende ham ryggen. Du vælger bevidst at gå fra ham, så han står tilbage alene, uden mulighed for dialog.
Hans frustration vælger du at overse ... Han ruskede dig, snakkede ikke pænt til dig - mistede fatningen! Fordi du ikke ser ham, ser hvad han har brug for, nemlig dialogen med dig!
En normal reaktion,set i min optik...
Når man bliver efterladt på den måde, hvordan ville du han skulle reagere?
Efterfølgende giver han dig en undskyldning (1000) Dit krav om han skal søge rådgivning/hjælp fordi han mistede besindelse én gang, det forstår jeg ikke ...

Han ønsker "vaniliesex" for at finde dig igen, men du kan ikke ...
Hvorfor er det du ikke kan det blide?

Jeg mener, grundstenen i et godt sexliv jo netop ér, at føler sig tryg nok til at lege med S/m.

Hvad er det du skammer dig over?
Din måde at håndtere situationen på?
Eller hans reaktion?

Hermed ikke sagt at mange kvinder og mænd lever i forhold med vold! Det hverken kan eller skal accepteres!!!!

Men at han skal søge hjælp fordi han ruskede dig i armen én gang ... det forstår jeg ikke!

Du siger I lever i et S/m forhold, ser du ikke, at uanset hvad ... så er du den dominerende ...
Hende der bestemmer reglerne for rigtigt og forkert!

Har du aldrig smidt med porcelæn, skubbet en person væk, rusket én ...

For mig at se, er det lidenskab ... Han begærer dig, ellers ville han ikke reagere ... blot være ligeglad med dit "bitcheri"

Jeg undre mig ... og føler med din mand!

Hvor ydmygende er det ikke at blive sat i bås, som en "voldelig" mand ... blot fordi han reagere ...

Han kunne have handlet mere hensigtsmæssigt, ikke have taget fat i dig, men tror virkelig ikke du ser, hvad der sker i ham, når du bevidst vælger at ignorere ham ... Du viser ham via handling, at han ikke har en pind at sige! Du er den der bestemmer, hvor og hvordan diskussionerne skal tages ...

Jeg håber du prøver at vende situationen indad ... og ikke kun ser din egen sårede stolthed.